Доступно про Угоду про асоціацію з ЄС
Сьогодні інформаційний простір України та Росії буквально вщент заповнений повідомлення про те, які вигоди, або ж навпаки – які ризики таїть у собі Угода про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, яку Київ та Брюссель мають намір підписати в листопаді 2013 року. Очікується, що кількість матеріалів на цю тематику буде лише зростати із наближенням цієї дати. І якщо із політичною частиною Угоди усе більш-менш зрозуміло, то із положеннями Угоди, які передбачають створення зони вільної торгівлі між Україною та ЄС – багато плутанини.
З урахуванням високого інтересу українського суспільства до тематики Угоди про асоціацію з Євросоюзом та створення зони вільної торгівлі, старші аналітики групи глобальної розвідки Geostrategy Сергій ДАНИЛЕНКО та Володимир ДЕНИСЮК вирішили у простій і доступній формі обмалювати те, за що бореться українська інтелігенція, бізнес та політикум.
Які бувають типи Угоди про асоціацію з Євросоюзом?
Законодавче підґрунтя
Законом України «Про засади внутрішньої і зовнішньої політики» передбачене забезпечення інтеграції України в європейський політичний, економічний, правовий простір з метою набуття повноправного членства в Європейському Союзі.
Виходячи з цього, створення зони вільної торгівлі належить до стратегічних цілей двостороннього торговельно-економічного співробітництва між Україною та Європейським Союзом. Враховуючи євроінтеграційні прагнення нашої держави, Євросоюз запропонував Україні створити зону вільної торгівлі у форматі ЗВТ+.
Необхідно розрізняти класичну зону вільної торгівлі (ЗВТ) від більш поглибленого формату «всеохоплюючої зони вільної торгівлі (ЗВТ+)».
Класична ЗВТ
Класична ЗВТ передбачає створення угруповання з двох або кількох митних територій, які скасували тарифні обмеження та інші обмежувальні заходи на значні обсяги торгівлі товарами з цих територій. При цьому, відповідно до принципів Світової організації торгівлі, допускаються певні виключення з режиму вільної торгівлі так званих “чутливих” товарів.
ЗВТ +
Формат «всеохоплююча зона вільної торгівлі (ЗВТ+)» включає не лише торгівлю товарами, але й послугами, передбачає доступ до ринків державних закупівель, тощо. Укладання угод у форматі ЗВТ+ передбачає низку специфічних положень щодо:
- глибокої лібералізації торгівлі товарами та послугами, що значно відрізняються від положень відповідних угод СОТ;
- лібералізації режимів іноземного інвестування;
- лібералізації режиму державних закупівель;
- запровадження нових правил щодо окремих аспектів конкурентної політики, у тому числі державної допомоги;
- застосування більш жорстких заходів щодо захисту прав інтелектуальної власності;
- запровадження спільних екологічних норм та стандартів, а також стандартів праці.
Цілі поглибленої ЗВТ
Метою створення поглибленої зони вільної торгівлі між Україною та Європейським Союзом є формування спільного економічного простору України та Євросоюзу. Наповнення майбутньої ЗВТ спрямовується на досягнення максимально глибокої економічної інтеграції, до якої будуть готові сторони, та не матиме аналогів з попередньої практики Євросоюзу. Зважаючи на те, що невід’ємною частиною поглибленої ЗВТ буде приведення українського законодавства та практики у відповідність до норм та положень ЄС, особливого значення набувають положення про застосування міжнародних та Європейських стандартів та інструментів у відповідних сферах співпраці.
Що таке зона вільної торгівлі з ЄС?
У проекті Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом є цілий розділ про створення зони вільної торгівлі. Це – найбільш важлива частина цього документу, оскільки вона регулює торгівлю товарами і послугами між 46-мільйонною Україною та 500-мільйонним Європейським Союзом. Вона передбачає таке революційне нововведення як вільне пересування товарів (окрема їх частина буде мати квоту – наприклад молоко, м'ясо або зерно, решта – будуть без мита ввозитися на територію ЄС та України відповідно) та забезпечення можливості надання українською стороною послуг для ЄС (наприклад, які стосуються автоперевезення).
І.
Вільне пересування товарів
- торгівля товарами, у тому числі технічні бар’єри в торгівлі;
- інструменти торгівельного захисту;
- санітарні та фітосанітарні заходи;
- сприяння торгівлі та співробітництво в митній сфері;
- адміністративне співробітництво в митній сфері;
- правила походження товарів;
- торговельні відносини в енергетичній сфері.
ІІ.
Послуги та інвестиції
- послуги, заснування компаній та інвестування;
- визнання кваліфікації;
- рух капіталів та платежів.
ІІІ.
Правила та горизонтальні питання
- конкурентна політика (антимонопольні заходи та державна допомога);
- права інтелектуальної власності, у тому числі географічні зазначення;
- державні закупівлі;
- торгівля та сталий розвиток.
ІV.
Інституційні положення
- врегулювання суперечок (загальне);
- врегулювання суперечок в енергетичній сфері;
- інституційні органи.
Які переваги від створення зони вільної торгівлі в рамках Угоди про асоціацію?
Сьогодні про ризики та переваги від створення зони вільної торгівлі між Україною та ЄС не каже хіба що ледачий. Навіть Президент Росії Володимир ПУТІН в різні часи і в різній формі намагався публічно говорити про те, скільки втратить український виробників внаслідок відкриття українських кордонів з Євросоюзом. Після слів господаря Кремля питань виникало ще більше, ніж відповідей на них. На жаль, українським громадянам рідко доводиться чути щось зрозуміле і доступне від представників чинної української влади.
Тому аналітики групи Geostrategy вирішили власноруч акумулювати ті плюси і мінуси, які отримає Київ після запровадження ЗВТ з ЄС.
Переваги створення ЗВТ
- Покращення доступу українських товарів та послуг до ринку ЄС.
- Покращення умов експорту української продукції у зв’язку з отриманням цінової переваги за рахунок скасування ввізного мита.
- Переоснащення та модернізація вітчизняних підприємств.
- Збільшення обсягів інвестицій з країн-членів ЄС в економіку України.
- Підвищення обсягів двосторонньої торгівлі і збільшення надходження валютних коштів.
- Зростання обсягів продажу сільськогосподарської продукції традиційних експорто орієнтованих галузей (зерно, олія).
- Підвищення ефективності розміщення трудових ресурсів.
- Розширення номенклатури товарів та послуг на внутрішньому ринку.
- Підвищення конкурентоспроможності вітчизняної продукції у зв’язку із впровадженням нових стандартів.
- Зменшення нетарифних обмежень у торгівлі сільськогосподарською продукцією у рамках співробітництва у сфері санітарних та фітосанітарних заходів.
- Гармонізація митних процедур та підвищення ефективності діяльності митних органів у контексті сприяння торгівлі.
- Створення гармонізованого правового поля для забезпечення діяльності суб’єктів торговельних відносин шляхом наближення законодавства України до законодавства ЄС.
- Стимулювання розвитку конкуренції та обмеження монополізму.
- Покращення доступу до якісної імпортної техніки, насіння, засобів захисту рослин тощо.
Які ризики від створення зони вільної торгівлі в рамках Угоди про асоціацію?
Цілком очевидно, що будь-які інтеграційні процеси також містять у собі й ризики. Аналітики групи Geostrategy бачать для України наступні загрози від створення зони вільної торгівлі з Євросоюзом.
Ризики створення ЗВТ
- Необхідність залучення значних фінансових ресурсів для забезпечення адаптації та імплементації нових актів законодавства.
- Посилення конкурентного тиску на внутрішньому ринку України.
- Втрати для окремих галузей промисловості України через низький рівень їх конкурентоспроможності.
- Зростання рівня безробіття.
- Витіснення національного виробника з внутрішнього ринку.
- Зростання негативного для України сальдо двосторонньої торгівлі через погіршення структури експорту у зв’язку із переорієнтацією вітчизняних експортерів з експорту готової продукції на експорт сировини та напівфабрикатів.
- Дефіцит вітчизняних товарів на внутрішньому ринку у зв’язку з експортною переорієнтацією виробників.
- Брак коштів та необхідність пошуку партнерів та інвесторів з метою модернізації існуючих виробництв.
- Необхідність переоснащення та зміни технологій виробництва.
- Обмеженість можливості надання захисту “молодим” галузям економіки, які не досягли належного рівня конкурентоспроможності та потребують державної підтримки.
- Зниження конкурентоспроможності національної сільськогосподарської продукції на внутрішньому ринку у зв’язку з наявністю потужної системи державної підтримки сільського господарства ЄС.
- Зниження попиту на сільськогосподарську техніку національного виробництва.
Підсумовуючи усе викладене вище дає підстави групі Geostrategy говорити про те, що підписання Угоди про асоціацію з Європейським Союзом є безумовним прогресом, натомість сповзання в бік Митного союзу означатиме «комфортну стагнацію», або таку собі теплу ванну, в якій вода буде швидко стигнути. І від того удар по не модернізованій, відсталій українській економіці, яка ховатиметься на пострадянських ринках, буде ще більш неприємний, ніж це може трапитися сьогодні – внаслідок ужорсточення Митним союзом правил доступу українських товарів до їх внутрішнього ринку.
Чи можливі санкції проти українських політиків гомофобів?
Марійе КОРНЕЛІССЕН
Марійе КОРНЕЛІССЕН, депутат Європарламенту від Нідерландів, політична група «Зелені» - Європейський вільний альянс» про санкції проти українських політиків-гомофобів:
План з 5 пунктів відновлення економіки України
Пенні Пріцкер
1) Оснащення України міжміністерським потенціалом планування з міжнародними планувальниками, менеджерами проектів та інженерами для підтримки державних службовців у наданні стратегічного керівництва та сполучної тканини для міжнародної спільноти донорів та приватного сектору.
Росія продемонструвала, що вона не прагне до миру
Голова комітету Сенату США з питань збройних сил сенатор Джон Маккейн
Амбіції Володимира Путіна щодо відновлення Російської імперії зробили ще один крок вперед сьогодні, коли російські сепаратисти в Донецькій області України проголосили незалежну державу і прийняли назву з часів царської епохи "Малоросія".