Аварія А321: якими є насправді причини катастрофи?
Досі немає жодних повідомлень про те, що в уламках A321 виявлені сліди вибухових речовин, однак кінцеві висновки робити ще рано, кажуть експерти
Президент Єгипту Абдель Фаттах Сісі назвав пропагандою заяву представників екстремістського угрупування "Ісламська держава" (ІД) про їхню причетність до катастрофи російського пасажирського літака А321 авіакомпанії "Когалимавіа" на Синайському півострові.
В інтерв'ю BBC єгипетський президент підкреслив, що поки що рано робити висновки про причини аварії літака.
"Усі зацікавлені сторони можуть взяти участь у розслідуванні цього інциденту, але пропагандистські заяви про те, що літак був збитий бойовиками ІД, спрямовані лише на дестабілізацію ситуації в цьому регіоні і на те, щоб зіпсувати імідж Єгипту. Запевняю вас, ситуація в цій частині країни перебуває під контролем", - наголосив Абдель Сісі.
Літак авіакомпанії "Когалимавіа" зазнав аварії 31 жовтня незабаром після вильоту з аеропорту курортного Шарм-ель-Шейха. Загинули всі 224 пасажири. Після катастрофи представники "Ісламської держава" заявили про свою причетність до трагедії, проте ніяких доказів не надали.
Керівництво авіакомпанії "Когалимавіа" заявило, що літак розпався в повітрі від механічного впливу зовнішньої сили.
Припущення про вибух на літаку
Водночас американське розвідувально-аналітичне агентство Stratfor вважає найбільш імовірною причиною катастрофи російського літака A321 в Єгипті вибух на борту: вибухівка могла бути або у смертника серед пасажирів, або захованим в багажному відсіку.
У доповіді агентства наголошується, що й інші версії загибелі лайнера над Синайським півостровом поки що не виключені, але вони набагато менш реалістичні.
"Враховуючи малоймовірність альтернативних сценаріїв, здається, що найбільш вірогідним поясненням падіння літака є наявність вибухового пристрою на борту", - підсумовують фахівці Stratfor.
За даними аналітиків Stratfor, в аеропорту Шарм-ель-Шейха, звідки злітав російський лайнер, немає достатньо надійної системи безпеки, і зловмисники могли б пронести вибуховий пристрій.
Характер аварії літака, на думку експертів, цілком узгоджується з версією про вибух на борту: літак почав різко втрачати висоту і розпався на шматки.
Втім, автори доповіді зауважують: досі немає жодних повідомлень про те, що в уламках A321 виявлені сліди вибухових речовин.
Невдалі спроби підриву
Свої висновки аналітики Strafor вибудовують на основі попередніх спроб джихадистів пронести вибухові речовини на борт літака.
Вибір авіаланейрів як об'єктів нападу пояснюється їхньою вразливістю - достатньо порівняно невеликої кількості вибухівки, щоб домогтися максимального масштабу руйнувань. Ситуацію доповнює і увага ЗМІ до авіакатастроф, коли результати теракту наочно демонструються масовій аудиторії.
Аналітики Stratfor нагадують про чеченських підривників-самогубців, які підривали літаки в Росії, а також про спроби бойовиків "Аль-Каїди" пронести вибухівку на борт літака в підошві кросівок у 2001 р., у пляшках під виглядом рідини в 2006 р., а також в нижній білизні в 2009 р.
Останнім часом джихадисти використовували досить складні і вдосконалені види вибухових пристроїв в Єгипті, так що створення невеликої й ефективної вибухівки цілком під силу осередкам "Аль-Каїди" або угрупованням ІД на єгипетській території, підкреслюють експерти Stratfor.
За їхніми словами, працівники служби безпеки в аеропортах Єгипту часто пропонують пасажирам можливість уникнути огляд за хабар, а якість перевірки вантажів не йде ні в яке порівняння із заходами безпеки в США і країнах Європи. Не проводять додаткових оглядів та перевірок і російські авіалінії.
Реальність, однак, така, що при достатній завзятості й винахідливості зловмисник може пронести вибуховий пристрій через будь контрольні системи. Наступне покоління вибухових механізмів може виявитися кращим, ніж ті, що були закладені в каблуки взуття або нижню білизну - в обох випадках тоді терактам дивом вдалося запобігти.
Якщо наявність вибухівки на борту російського літака якимось чином підтвердиться, то пасажири не повинні кидатися в дві крайності - приписувати джихадистам надлюдські здібності або ж вимагати нездійсненних заходів безпеки від авіаліній.
Хоч би якими жорсткими були перевірки перед вильотом, ніхто не може гарантувати стовідсоткову безпеку пасажирів, підсумовують свої міркування експерти Stratfor.
Наступною жертвою збройної агресії можуть стати країни Балтії
Max Boot, старший аналітик з питань міжнародної безпеки, Рада з міжнародних відносин, США
Після того, як Росія в 2014 році розпочала військову агресію проти України, виникло стійке відчуття того, що за Україною наступною жертвою збройної агресії можуть стати країни Балтії.
Україна, ЄС: окремі результати дії зони вільної торгівлі
Модератор групи Geostrategy Сергій Даниленко
Українські виробники активно використовують преференції в рамках торгівлі між Україною та ЄС. Наприкінці 2016 року вже повністю використано 11 тарифних квот:
Традиційна зброя знову стає головною у конфліктах
Жозеп Боррель
Широкомасштабне вторгнення росії в Україна нагадало державам-членам Європейського Союзу про критичну важливість мати на своєму балансі достатню кількість традиційного озброєння. Зокрема, мова йде про танки, артилерію та снаряди.