Як Росія маніпулює у міжнародному інфопросторі темою COVID-19

27 Mar, 2020 | |
covid board

Аналітики групи Geostrategy проаналізували доповідь, яка була підготовлена спеціальною групою ЄС з питань стратегічних комунікацій (EastStratcom), аналітичними підрозділами НАТО та Групи Семи, присвячену висвітлення проблематики поширення короновірусу в інформаційному просторі Європейського Союзу.

У доповіді фахівці дійшли висновку, що проблематика COVID-19 стала предметом серйозних маніпуляцій, які поширюються інформаційними держалами як всередині Євросоюзу, так і поза його межами. Всесвітня організація охорони здоров’я фіксує співпадіння масштабного поширення пандемії з так званою «інфодемією» (“infodemic”) – надмірною кількістю інформації, яка ускладнює пошук необхідної об’єктивної про поширення короновірісу, його природу походження та засоби для лікування. Станом на сьогодні інформаційний масив навколо короновірусу не спадає, на цьому фоні Уряди іноземних держав та міжнародні організації намагаються через доступні інформаційні джерела – у першу чергу через соціальні мережі – інформувати громадян про стан справ. На цьому тлі фіксується значна кількість неправдивого контенту, який стосується а) вмілої маніпуляції інформацією та б) відвертої дезінформації, які розповсюджуйтеся через різні джерела.

Основі тренди у поширенні неправдивих наративів, пов’язаних із COVID-19, зводяться до наступного:

  • короновірус є біологічною зброєю, які розробляється Китаєм, США, Великобританією та навіть Росією (для того, щоб знищити Євросоюз і НАТО);
  • короновірус виник не в Ухані, Китай та США приховують його справжнє походження, він розроблявся в американських лабораторіях по усьому світу;
  • у його поширенні винні мігранти, які розповсюдили COVID-19 на території Євросоюзу;
  • COVID-19 пов'язаний із запровадженням 5G, у тому числі в Ухані здійснювалися тестові дослідження;
  • Євросоюз виявився неготовим до боротьби з розповсюдженням COVID-19, тому ЄС є катастрофою для європейського континенту;
  • ЄС не готовий невідкладно допомагати державам-членам, натомість розраховує на зовнішню допомогу, Китай багато допомагає Євросоюзу;
  • саме Китай допомагає державам-членам Євросоюзу, у той час як офіційний Брюссель залишив напризволяще держави-члени;
  • Шенгенської зони більше не існує – європейці перебувають на карантині, у той час як мігранти можуть безперешкодно пересувати у межах Шенгенської зони;
  • короновірус – це вигадка, його не існує;
  • Євросоюз може запровадити обовязкові масові щеплення;
  • стверджується, що для лікування COVID-19 існують природні засоби, що часто поєднується із так званими «анти-вакцинними наративами»;
  • містяться розповіді про різні конспірологічні теорії, наприклад про пандемію, яка пов’язані із прагненням контролю над зростанням населення планети.

Так звана «проросійська дезінформація» в українському контексті

Тема кроновірусу широко представлена у медійному просторі Росії та розповсюджується на інформаційних ресурсах іноземних держав, пов’язаних з Росією. У період між 22 січня та 19 березня 2020 року EastStratcom зафіксував 110 випіків поширення дезінформації про COVID-19. Це відбувалося на різних інформаційних ресурсах – як суто російських, так і в афілійованих з /Росією. Активно використовуючи ці ресурси, у різних контекстах тема короновірусу розповсюджувалася в таких державах, як Україна, США, Китай, Італія, Японія, Латвія, Канада, Австралія, Ізраїль, Великобританія, Росія, Туреччина, Іран, Молдова, Нідерланди, Вірменія, Ватикан, Грузія та Франція.

Серед тих, хто поширює фейки, фігурують різноманітні медіа. За результатами вивчення випадків поширення дезінформації, зібраних EastStratcom, було виявлено основні розповсюджувачі дезінформації в українському інформаційному просторі:

  • Ukraina.ru,
  • Izvestia Glavnoe,
  • Vreamya Pokhazhet @ pervyi Kanal,
  • 60 Minutes @ Rossiya 1,
  • Tsargrad, TV Chanel 360,
  • izborsk.md (Ізборський клуб, Молдова),
  • News Front (більшість "кореспондентів" - волонтери. Сайт виходить вісьма мовами, включно з німецькою та французькою; News Front створили в окупованому Криму).

Систематизація змісту повідомлень щодо України, розміщених на цих сайтах, дозволила виокремити основні наративи, які стосуються а) походження корноновірусу, б) розповсюдженню COVID-19, в) реакції на епідемію українського суспільства. Зокрема, російські інформаційні ресурси робили наголос на анступному:

  • COVID-19 знищить Україну дуже швидко;
  • Україна не бореться з короновірсом, система охорони здоров’я країни повністю знищена;
  • українські тролі сіють паніку в інформаційному просторі Росії щодо короновірусу;
  • «промиті мізки» українців є загрозою для Європи, Майдан і короновірус нарешті об’єдналися у свідомості українців;
  • НАТО розповсюджує COVID-19 в Євросоюзі;
  • протести в Нових Санжарах є символом «Майданівської України», від 20 до 30 відсотків українських громадян думають як нацисти;
  • ненависть до росіян зараз переключається на самих українців;
  • Україна змушена вдаватися до обмежувальних заходів, це дорого коштуватиме державному бюджету;
  • Ванга і Настрадамус передбачили короновірус;
  • COVID-19 є штучною зробленою біологічною зброєю, спрямованою на "стерилізацію" населення.

Також з наведених EastStratcom інформаційних ресурсів, які активно розповсюджували дезінформацію на пострадянському просторі (Грузія, Молдова, Азербайджан, країни Середньої Азії), можна виокремити наступні:

  • Sputnik Belarus – Russian
  • rubaltic.ru
  • geopolitica.ru
  • South Front
  • Vremya @ Pervyi kanal
  • Ekonomika Segodnya
  • Politpuzzle
  • Sputnik Armenia
  • Vremya Pokhazhet @ Pervyi Kanal
  • Amur.info,
  • Sputniknews.ru,
  • Tvk6.ru
  • Spitnik South-Ossetia
  • Polnyy Kontakt @Vesti FM
  • Vesti FM
  • M24.ru
  • Sputnik.ru
  • Sputnik.az
  • Zvezda TV
  • Komsomolskaya pravda
  • Svobodnaya Pressa
  • Zvezda Weekly
  • Moskovskyi Komsomolents
  • RIA FAN,
  • Utro.ru
  • Antifascist Info Agency
  • Polit Navigator
  • Novosti Shiolkovogo Poti

За оцінками EastStratcom, цілями поширення Росією дезінформації через зазначені медійні ресурси є посилення недовіри суспільства до національних урядів та поширення хаосу, який заважає оперативно вирішувати нагальні виклики.

Інші регіони, в яких розповсюджується дезінформація

Іспанська редакція Russia Today була серед 20 головних інформаційних джерел, які інформували про поширення COVID-19. Експерти EastStratcom фіксують різницю у змісті інформаційних повідомлень щодо COVID-19, які адресуються російській та закордонним аудиторіям. Зокрема, в російському інформаційному просторі COVID-19 представляється як форма зовнішньої агресії, яка народилася в секретних лабораторіях США і Західних держав, і яка вражає ці суспільства. Натомість підкреслюється, що Росія ефективно протистоїть розповсюдженню короновірусу.

Наративи які через російські ресурси розповсюджуються в англомовному інформаційному просторі, а також в Італії, Іспанії, арабських державах, більшою мірою сфокусовані на представлення COVID-19 як продукту глобальної змови, робляться спроби підірвати довіру громадян до національних урядів та інституцій Європейського Союзу, системи охорони здоров’я та науковців. Характерними є також наративи про те, що COVID-19 – це штучно зроблений вірус.

Дослідження EastStratcom дозволяють говорити про те, що в наступних регіонах домінують різні наративи, які загалом доволі чітко адаптовані до внутрішньополітичної ситуації в кожному регіоні, зокрема:

Близький Схід

  • COVID-19 став засобом для розпалювання мови ненависті у сутінсько-шиїтському протистоянні
  • в інформаційному просторі ворогів Ірану ця країна представлена як така, що використовує COVID-19 у політичний боротьбі, в інформаційному просторі Ірану COVID-19 представлений як біологічна зброя США.

Регіон Західних Балкан

  • COVID-19 було розроблено Заходом для ураження Китаю та Ірану
  • Вірус може бути зброєю проти мігрантів;
  • COVID-19 забезпечив внесення до риторики передвиборчих кампаній в Сербії та Македонії анти-Західних наративів.

Китай

Відзначається ефективність дій Уряду Китаю над інформаційними потоками в межах країни. Такі інформаційні платформи як YY та WeChat мають змогу здійснювати автоматичну перевірку змісту інформаційних повідомлень на предмет фільтрації матеріалів, в яких критикуються дії китайського Уряду. Слід відзначити наступні наративи:

  • Китай та його керівництво зробили фантастичну роботу по боротьбі з COVID-19. Лише централізована система управління здатна ефективно долати зовнішні кризи;
  • США і Захід має дякувати Китаю за оперативні заходи по упередженню розповсюдженню COVID-19, дії Заходу були дуже повільні і неефективні;
  • COVID-19 виник не в Китаї, а був завезений ззовні для того, щоб посіяти у світі ненависть до Китаю.

Дії соціальних мереж

Оператори соціальних мереж також розробляють способи боротьби з поширенням недостовірних відомостей та дезінформації про коронавіруси на своїх платформах. Google, Facebook, Twitter і Microsoft оголосили, що вони співпрацюють з національними органами охорони здоров'я, а також зі Всесвітньою організацією охорони здоров'я, щоб стимулювати поширення максимально достовірного контенту і робити його більш доступним для користувачів (наприклад, за допомогою сповіщень Google SOS). 16 березня Facebook, Google, LinkedIn, Microsoft, Reddit, Twitter і YouTube опублікували спільну заяву про тісну співпрацю.

Окремі платформи приймають різні заходи, включаючи видалення помилкового контенту, надання рекламного простору органам охорони здоров'я та видалення додатків, пов'язаних з COVID-19, наприклад, з магазину Google Play.

Компанія Twitter оголосила, що розширить визначення терміна «шкоду» щодо контенту, який прямо суперечить рекомендаціям з надійних джерел, таких як національні органи охорони здоров'я, включаючи опис методів лікування або лікарських засобів, які шкідливі або неефективні.

Facebook забезпечує збір підтвердженої інформації від органів охорони здоров'я, наприклад, для модераторів спільнот, а також відомостей про інструменти, які можуть допомогти модерувати спілкування в спільнотах (наприклад, блокувати коментарі). Компанія Facebook також оголосила про створення Інформаційного центру «Коронавірус (COVID-19)» у верхній частині стрічки, щоб надати користувачам централізований доступ до новин, ресурсів і рекомендацій про те, як залишатися здоровими і підтримати свою сім'ю і співтовариство. Органи охорони здоров'я будуть оновлювати дані в Інформаційному центрі в режимі реального часу. Компанія також оголосила про збільшення фінансування Міжнародної мережі перевірки фактів (IFCN).

Соцмережа Reddit також повідомила про те, що вона має намір боротися з недостовірною інформацією, пов'язаною з коронавірусів, шляхом надання доступу до повідомлень експертів і застосування «карантину щодо спільнот, що містять неправдиву або недостовірну інформацію». Крім того, соціальні мережі прагнуть заборонити рекламу, пов'язану з вірусом або спрямовану на отримання прибутку від COVID-19.

Однак, незважаючи на публічно оголошені заходи, факти вказують на те, що в соціальних мережах і раніше розміщуються помилкові і шкідливі рекламні оголошення, наприклад, з «числовими кодами» як ліки від коронавируса COVID-19 або представляють карантин як перший крок по встановленню правління НАТО над Європою. Це говорить про те, що, незважаючи на виділення значних ресурсів, соціальні мережі зазнають труднощів з дотриманням власних стандартів і публічних зобов'язань щодо запобігання поширенню небезпечної дезінформації, пов'язаної з коронавірусів. В результаті відбувається зростання стурбованості з приводу того, що проблема полягає не в поширеності шкідливих повідомлень в Інтернеті, а скоріше в системі порушених стимулів, які заважають інтернет-платформ адекватно захищати суспільні інтереси. Більш того, вкрай складно провести незалежну оцінку обсягу, ступеня впливу і успішності дій, що вживаються соціальними мережами, особливо з урахуванням вимог щодо забезпечення конфіденційності, які не дозволяють дослідникам отримувати доступ до даних.

ЦЕ МОЖЕ ВАС ЗАЦІКАВИТИ

Ми прагнемо до успіху незалежної та єдиної України

Rex Tillerson
Рекс В. Тіллерсон Державний секретар США

Хоча Захід продовжує шукати нових продуктивних відносин з пострадянською Росією, на сьогоднішній день це виявилося невчасним, оскільки після спроби попереднього керівництва відновити відносини з Росією та американсько - європейськими відносинами Росія вторглась у сусідню Грузію в 2008 році та в У

2013 рік – найбільш складний для Ірану

Аліреза Надер (Alireza Nader)
Аліреза Надер (Alireza Nader), старший аналітик корпорації RAND

Аліреза Надер (Alireza Nader), старший аналітик корпорації RAND

Україна, криза: чому програють всі?

Семуель Чарап
Семуель Чарап старший політолог RAND Corporation

За три роки з моменту початку кризи в Україні загинуло більш ніж 10000 людей і це продовжує виснажувати ресурси всіх країн.  В результаті всі програють і в цьому конфлікті кожен великий актор грає гірше, ніж це було раніше і вирішення видається невловимим  як ніколи. Це не повинно бути так.