BREXIT: цивілізоване розлучення
Британія залишає Європейський Союз. Це непросте рішення для обох учасників процесу – для самої Британії, а також для Євросоюзу, який прагне зберегти тісні відносини з Великою Британією у майбутньому.
Головна мета ЄС у ході переговорів про вихід Британії з ЄС полягатиме у збереженні інтересів громадян, бізнесу, держав-членів та ЄС в цілому. Рішення Великобританії про вихід з ЄС створює значну невизначеність, що потенційно може викликати розлади як у Сполученому Королівстві, так і в країнах-членах Європейського Союзу.
ЄС прагне зберегти тісні відносини з Великобританією у майбутньому, і вважає, що будь-які подальші угоди зі Сполученим Королівством повинні будуть базуватись на балансі між правами та обов’язками, а також забезпеченні рівних умов. Збереження цілісності Єдиного ринку виключає можливість побудови співпраці в окремих секторах.
Виключається можливість сепаратних переговорів між окремими державами-членами ЄС та Великобританією з питань, що стосуються виходу Великобританії з ЄС. Основна мета переговорів полягатиме в забезпеченні впорядкованого виведення Сполученого Королівства з правового простору ЄС з максимально можливою мінімізацією негативних наслідків.
Очікується, що на першому етапі переговори будуть спрямовані на забезпечення максимально можливої ясності та правової визначеності щодо безпосередніх наслідків виходу Великобританії з ЄС для громадян, підприємств, зацікавлених сторін та міжнародних партнерів, а також звільнення Сполученого Королівства від усіх прав і обов'язків, що випливають зі статусу держави-члена.
Європейська Рада буде відслідковувати прогрес у вказаних сферах з метою відслідковування досягнення поставлених цілей та переходу до наступного етапу переговорів. Угода про майбутні відносини з Великобританією може бути укладена лише після того, коли вона стане третьою країною, проте протягом другого етапу визначатимуться рамки для розвитку подальших відносин ЄС з Великобританією.
У межах, які не суперечать законодавству ЄС, в рамках переговорів також можуть бути визначені перехідні положення, які відповідатимуть інтересам ЄС та стануть так званим мостом до майбутніх відносин з Великобританією.
Фундаментальним пріоритетом для ЄС є забезпечення прав громадян. Вихід Великобританії з ЄС матиме вплив на компанії, які мають комерційні відносини і працюють в Британії, а також на такі ж британські компанії в ЄС. Крім того, він також вплине на тих, хто уклав контракти або бере участь у фінансованих ЄС програмах, розраховуючи на подальше членство Великобританії в ЄС.
Єдине фінансове рішення повинно гарантувати, що ЄС і Великобританія поважатимуть зобов’язання, які виникли до дати виходу. Воно повинно покривати усі юридичні та бюджетні зобов’язання, включаючи боргові та ймовірні зобов’язання.
ЄС повинен досягти домовленостей з Великобританією щодо її суверенних військових баз на Кіпрі і визнати двосторонні угоди між Британією та Кіпром, які відповідають законодавству ЄС, передусім що стосується громадян ЄС які живуть або працюють на цих базах.
Міжнародний аспект
На Великобританію більше не поширюватимуться угоди, укладені ЄС або країнами-членами, які діють від його імені чи спільно. ЄС сподівається що Великобританія поважатиме свою частину міжнародних зобов’язань, які виникли у зв’язку з її членством в ЄС. У таких випадках ЄС повинен розпочати діалог з Британією щодо можливого спільного підходу до третіх країн чи міжнародних організацій.
Необхідно також вирішити усі потенційні проблеми, що виникають у зв’язку з виходом Великобританії з усіх сфер співробітництва, включаючи правову допомогу, правоохоронну діяльність та безпеку. Важливим є створення механізмів, спрямованих на спрощення переміщення агенцій ЄС з Великобританії на територію держав-членів.
Необхідно також досягти домовленостей щодо усіх судових проваджень щодо фізичних та юридичних осіб Великобританії або тих, які стосуються Британії і перебуватимуть в опрацюванні Європейського Суду на день її виходу. Суд ЄС повинен мати право виносити рішення у цих справах. Відповідні домовленості повинні бути також досягнути і щодо адміністративних процедур, які розглядатимуться в ЄК та агенціях ЄС на день виходу Британії. Крім того, треба передбачити домовленості щодо адміністративних або судових проваджень, які будуть започатковані після виходу, але стосуватимуться фактів, які відбулися до дати виходу.
Європейські інституції готові розпочати роботу над амбіційною угоду про зону вільної торгівлі, зацікавленість в якій висловила Британія. Ця угода не передбачатиме участь у Спільному ринку. Після виходу жодна угода між ЄС та Великобританією не застосовуватиметься до території Гібралтару без угоди між Іспанією та Британією.
Україна, ЄС: окремі результати дії зони вільної торгівлі
Модератор групи Geostrategy Сергій Даниленко
Українські виробники активно використовують преференції в рамках торгівлі між Україною та ЄС. Наприкінці 2016 року вже повністю використано 11 тарифних квот:
Розмови про надання Україні зброї не повинні припинятися
Стівен Сестанович (Stephen Sestanovich), старший аналітик Ради зовнішніх зносин, США
В якому б форматі не проводилися дебати про те, чи треба Сполученим Штатам Америки надавати летальну зброю Україні для зупинення російської військової агресії на Сході країни, сам факт таких розмов вже позитивно впливає на дипломатичні шляхи вирішення конфлікту.
Blake Clayton Старший радник з питань енергетики Ради зовнішніх зносин, м. Нью-Йорк
Blake Clayton Старший радник з питань енергетики Ради зовнішніх зносин, м. Нью-Йорк
Продовження погіршення ситуації в Лівії, Єгипті та інших країнах Північної Африки та Близького Сходу суттєво впливають на формування світових цін на енергоносії, у першу чергу - нафти. Я вважаю, що сьогодні США недостатньо працюють над збільшенням стратегічних обсягів нафти.