Нелегальна імміграція в США: врятує чи загубить?

30 Jul, 2013 | |

Глобальні процеси СШАСьогоднішні питання нелегальної імміграції становить серйозну проблему для системи національної безпеки Сполучених Штатів Америки. Фактор нелегальної імміграції набув загрозливих форм, які свідчать про фактичну втрату контролю Уряду США над окремими ділянками американського державного кордону, зокрема, його американсько-мексиканської частини.
Відповідно до даних американського Центру імміграційних досліджень (Center for Immigration Studies), станом на кінець 2008 року на території Сполучених Штатів проживало близько 12,5 мільйонів нелегальних іммігрантів, половину з яких складали вихідці з Мексики; для порівняння - у 1996 році у США проживало 5 мільйонів нелегальних іммігрантів, а у 2000 році – близько 8.5 мільйонів. Далі за кількістю постачальників нелегальних іммігрантів йдуть Сальвадор, Гватемала, Гондурас, Філліпіни, Індія, Бразилія і Китай.

 

За оцінками цього ж Центру, щороку кількість нелегальних іммігрантів зростає більше ніж на півмільйона. Водночас, оцінки служби Імміграції і Натуралізації США (Immigration and Naturalization Service), оприлюднені у 2012 році, свідчать про те, що протягом року зі США до своїх країн повернулося 165 тисяч нелегальних іммігрантів, депортовано було лише 50 тисяч осіб, а 25 тисяч нелегальних іммігрантів померло або загинуло, перебуваючи на території США.
 

 

Консерватори – проти іммігрантів?

Переважна більшість американських експертів-консерваторів погоджується з тим, що зменшення кількості нелегальних іммігрантів – або шляхом посилення кордону, або шляхом збільшення кількості депортованих за межі США нелегальних іммігрантів – позитивно позначиться на економічному розвитку Сполучених Штатів. Це трапиться, перш за все, тому, що нелегальні іммігранти, у порівнянні з кваліфікованою легальною робочою силою, мають набагато меншу заробітну платню (low income), з якої практично нічого у вигляді сплачених податків не потрапляє до бюджету США. Крім цього, легалізація нелегальних іммігрантів призведе до додаткових значних державних витрат, оскільки колишні нелегальні іммігранти отримають широкий доступ до різного роду урядових програм підтримки найбільш незабезпечених верств населення. Разом з тим, маючи низьку кваліфікацію (за оцінками Центру з питань імміграційних досліджень, близько 60% нелегальних іммігрантів не мають диплому про закінчення школи), легалізовані нелегальні іммігранти не зможуть бути задіяні до перспективних секторів американської економіки, і тому залишатимуться «легалізованим економічним баластом» для бюджету США.

 

Консервативні експерти також вважають, що нелегальна імміграція наносить шкоду американському законодавству в імміграційній сфері, оскільки Конгрес США потребує постійного законодавчого реагування на виклики, які створює фактор нелегальної імміграції, роблячи імміграційне законодавств все більш ліберальним і таким, що знижує рівень національної безпеки.

 

Крім цього, експерти-консерватори наголошують на значних державних витратах, спрямованих по постійне посилення системи охорони американського кордону та витрати на утримання та депортацію нелегальних іммігрантів (так, наприклад, у 2013 році заплановано витратити на посилення системи державного кордону США близько 14 млрд. дол.).

Таблиця: кількість нелегальних іммігрантів з розбивкою по основних штатах
Штати проживання

Оцінки щодо кількості іммігрантів

Відсотки від загальної кількості

All states

12,555,000

100

California

2,930,000

25

Texas

1,640,000

14

Florida

980,000

8

Illinois

550,000

5

New York

540,000

5

Arizona

500,000

4

Georgia

490,000

4

New Jersey

430,000

4

North Carolina

370,000

3

Washington

280,000

2

Other states

2,950,000

26

 

 

Ліберали – за іммігрантів?

Разом з тим, експерти-ліберали відзначають, що імміграція здійснює стимулюючий вплив на розвиток економіки, оскільки кожен іммігрант – з легальним або нелегальним статусом – витрачає кошти на проживання, харчування, різного роду послуги, платить податки, сплачує за навчання дітей у школах, коледжах, університетах тощо, сприяючи розвитку різних секторів економіки.

Крім того, фактор імміграції також дозволяє більш ефективно використовувати природні ресурси, землі, капітал, оскільки висококваліфікований легальний іммігрант, намагаючись утвердитися в інфраструктурі нової для себе країни, прагне якомога ширше застосовувати інноваційні підходи, доводячи своє право на перебування в США.

Результати дослідження показали, що у переважній більшості іммігранти просять за свої послуги меншу платню, що дозволяє середньостатистичному американцю заощаджувати значні кошти на сфері обслуговування, швидкого харчування та сервісу.

 

Група Geostrategy, аналізуючи сучасне американське імміграційне законодавство, звертає увагу на те, що на сьогоднішній день для громадян іноземних країн існують три можливі шляхи проживання та працевлаштування в США:

а) отримати дозвіл на постійне проживання (legal permanent resident);
б) отримати робочу візу і легально працевлаштуватися в американській компанії;
в) потрапити на територію США нелегально і залишатися до моменту легалізації.

 

Цікаво, що станом на початок 2008 року близько12% громадян США були народжені за межами Сполучених Штатів.

Наприклад, з 958 тисяч іммігрантів, які прибули на територію США у 2010 році,

66% отримали дозвіл на приїзд до США за ініціативою близьких родичів, які проживали на території США легально;

16% іммігрантів, які отримали дозвіл на легальне перебування на території США, мали відповідні візи на працевлаштування та навчання;

7% мали статус біженця або пошукача притулку;

10% були прийняті на основі інших факторів (загальновизнаною є практика, коли з моменту отримання американської візи до моменту отримання зеленої картки проходить п‘ять років).

 

Експерти групи Geostrategy вважають за доцільне вказати на те, що кожного року Сполучені Штати видають 65 тисяч нових трирічних віз типу Н-1В на працевлаштування та 66 тисяч однорічних віз типу Н-2А та Н-2В для сезонних працівників, які у переважній більшості залишаються на території Сполучених Штатів, отримуючи дозвіл на подальше легальне перебування.

А про що говорить американське законодавство?

Нинішня політика США у імміграційній сфері значною мірою базується на параграфах «Акту щодо імміграційної реформи та контролю» (Immigration Reform and Control Act), який було прийнято у 1986 році. Зокрема, Акт запровадив у американське імміграційне законодавство такі ключові поняття, як:

- заборона прийняття на роботу нелегальних іммігрантів;
- перевірка американських роботодавців щодо наявності нелегальних іммігрантів;
- доцільність збільшення служб охорони державного кордону США.

 

Цим Актом також було легалізовано статус близько 2.7 мільйонів нелегальних іммігрантів, переважно мексиканської національності, які прибули на територію США до 1982 року і працювали у Сполучених Штатах у сфері сільського господарства. Виходячи з параграфів цього акту, у період з 1990 року по 2010 рік було суттєво збільшено кількість прикордонних військ, які патрулюють американсько-мексиканський кордон. Наприклад, лише у 2004 році близько американсько-мексиканського кордону було затримано 1.2 мільйона нелегальних іммігрантів, які перетнули кордон зі США (найбільша прикордонна активність триває у гірських районах штатів Аризона, Каліфорнія та Техас).

Серед категорії нелегальних іммігрантів надзвичайно низьким є відсоток людей, які мають середню або вищу освіту, що означає неможливість їх залучення до ефективного розвитку важливих секторів американської економіки.

Принципово іншою, на думку групи Geostrategy, є ситуація з легальними іммігрантами. За виключенням іммігрантів з типом візи Н-2 (для сезонних працівників), близько 30% іммігрантів з візами типу Н - 1В мають дипломи про закінчення коледжів, а 38% іммігрантів з таким же типом візи мають університетські дипломи або навіть науковий ступінь.

Разом з тим, іммігранти, які прибули на територію США по родинних мотивах, мають нижчий ступінь освіти і, відповідно, шукають роботу у сфері послуг та інших сферах, що не потребують високої кваліфікації.

На фото: частина кордону між США та Мексикою
 

Що чекає у майбутньому?

Сьогоднішні в Конгресі США триває активна дискусія щодо подальших шляхів реформування законодавства у сфері імміграції. Представники обох партій – Республіканської та Демократичної – погоджуються з необхідністю збільшення спеціальних формувань з охорони державного кордону, а також з необхідністю підсилення мексикансько-американської та американсько-канадської ділянок кордону (з Канади до США потрапляють нелегальні іммігранти з країн Близького Сходу, Пакистану та Китаю). Це перше важливе питання, з якого було досягнуто консенсус.

 

Представники політичних партій США також прагнуть дійти консенсусу щодо необхідності збільшення видачі робочих віз типу Н-2А та Н-2В (до 320 тисяч робочих віз на рік) для низько кваліфікованої категорії потенційних іммігрантів (low-skilled immigrants), що може дозволити у майбутньому знизити потік нелегальних іммігрантів.

Представники правлячої Демократичної партії загалом не заперечують проти такого кроку, однак питання щодо кількості віз залишається дискусійним. Наразі дискусійними залишаються також питання доцільності/недоцільності легалізації тих нелегальних іммігрантів, які на сьогоднішній день вже проживають на території США.

На думку експертів Geostrategy, цей елемент у реформуванні імміграційної системи США набуде особливого значення під час найближчої Президентської кампанії, оскільки, з огляду на очевидні фінансово-економічні труднощі нинішньої Адміністрації Президента США, боротьба за електорат буде носити жорсткий характер.

ЦЕ МОЖЕ ВАС ЗАЦІКАВИТИ

Геополітичні аспекти Угоди про асоціацію між Україною та ЄС

Єжи БУЗЕК (Jerzy Karol Buzek)
Єжи БУЗЕК (Jerzy Karol Buzek), депутат Європарламенту від Польщі, політична група «Європейська народна партія»

Ми добре розуміємо і усвідомлюємо всі геополітичні моменти, які беруть свій початок у минулому, в нашій історії. І ми повністю готові тісно співпрацювати з Україною на основі Угоди про асоціацію, включно із угодою про створення зони вільної торгівлі.

Ми не маємо європейської армії…

Жозеф Доль ( Joseph Daul)
Жозеф Доль ( Joseph Daul), Голова Європейської народної партії в Європарламенті

Голова найбільшої політичної групи Європарламенту «Європейська народна партія» Джозеф Доль висловив своє розчарування тим, що на разі ніхто не має впевненості з приводу подальшого розвитку ситуації в Україні.

Джихадизм у Казахстані як частина глобальної терористичної мережі

Gordon M. Hahn
Gordon M. Hahn, Старший науковий дослідник з питань Росії та Євразії Центру міжнародних та стратегічних досліджень, м Вашингтон

Gordon M. Hahn, Старший науковий дослідник з питань Росії та Євразії Центру міжнародних та стратегічних досліджень, м Вашингтон Гордон Ган представив аналітичну доповідь на тему: ДЖИХАДИЗМ В КАЗАХСТАНЕ, КАК ЧАСТЬ ГЛОБАЛЬНОЙ ТЕРРОРИСТИЧЕСКОЙ СЕТИ