Запуск Митного Союзу можуть відкласти

09 Jan, 2012 | |

Подія:

У грудні 2011 року в двох країнах Митного союзу – Росії та Казахстані – відбулися події, які певною мірою підірвали стабільну внутрішньополітичну ситуацію. Так, у Москві та інших російських містах вперше з моменту приходу Володимира Путіна до влади у 2000 році пройшли масові акції протесту, пов’язані з результатами виборів до Державної Думи. У цей же час у місті Жанаозен Мангістаустської області на Заході Казахстану (у регіоні зосереджені нафтові родовища; середня заробітна плата становить від 1,5 до 3 тис. дол. США) відбулися заворушення нафтовиків, внаслідок яких загинуло близько 20 людей (за інформацією західних джерел – близько 70 людей).

Аналіз ситуації:

По-перше, важливим в аналізі зазначених подій є те, що усі вони відбулися напередодні проведення в Росії та Казахстані чергових виборів. В Росії – президентських (березень 2012 року), у Казахстані – парламентських (січень 2012 року). Це фактично є сигналом суспільства існуючим в цих державах режимам про те, що стратегічний розвиток має бути відкоригованим у більш демократичний. У Росії вимагають зміни політичних лідерів та курсу, який вони проводять, у Казахстані – знизити вплив китайського капіталу на процеси в нафтовій сфері та відновити соціальну справедливість. Крім того, у тій чи іншій мірі грудневі акції протесту вплинуть, у негативний для влади спосіб, на результати виборів.

По друге, смерть у грудні 2011 року Північнокорейського лідера та, відповідно, зміна політичного ландшафту у Північній Кореї призвела до зміни геополітичного ландшафту на кордонах Російської Федерації. Наразі внутрішній розвиток Північної Кореї є важкопрогнозованим. Однак зі смертю Кім Чен Іра у російського геополітичного суперника – США - з’явилися поки що суто теоретичні можливості започаткувати в Північній Кореї відкриті й демократичні процеси. Однак вже сьогодні США можуть використовувати цей психологічний козир (схожий на те, як Росія використовує «Південний потік» у переговорах з продажу Нафтогазу) у відносинах з Росією.  

По-третє, прозвучав попереджувальний дзвоник з Пекіну до Москви. Китай продемонстрував, наскільки соціально жорсткою по відношенню до росіян може бути політика китайських компаній, які працюють на території Російської Федерації. Укорінившись на територіях Казахстану та Росії китайські компанії можуть вести не лише агресивний бізнес, але й створювати внутрішні вісі напруги. Маючи більшість китайського населення, влада таких країн як Росія та Казахстан навряд чи зможе запропонувати адекватні відповіді на такі локальні китайські загрози.

По-четверте, повноформатний розвиток інтеграційного об’єднання Росії, Білорусі та Казахстану може опинитись у 2012 році під загрозою. Внутрішньополітичні труднощі відтягнуть на себе основну увагу керівництва цих держав, яке після проведених виборів буде змушено працювати над тим, що якщо не змінити, то принаймні значно відкоригувати політичну та соціально-економічну стратегії. Таким чином у 2012 році часу та ресурсів на повноцінний розвиток Митного союзу може не вистачити. 

Висновок:

За оцінками аналітичної групи «Geostrategy», згадані вище тенденції розвитку внутрішньополітичних процесів в Казахстані та Росії – найбільш впливових та до останнього моменту політично стабільних держав-членів Митного Союзу -  призведуть до відкладення в часі повномасштабного запуску Митного Союзу.

Для України це означає два стратегічних висновки:

  • влада повинна бути занепокоєна поширенням на простір СНД революційних процесів, які у 2011 році охопили Північну Африку та Близький Схід. Відповідно, вже у 2012 році необхідно буде у терміновому порядку шукати форми та шляхи зниження соціальної напруги, породженої величезним дисбалансом між найбагатшими та найбіднішими і середніми верствами України. Надмірне збагачення кількох десятків українських корпорацій на фоні масово зубожіння середнього класу може у жовтні 2012 року призвести до несподіваних результатів виборів до Верховної Ради України. Зокрема, такі опозиційні політичні партії та їх лідери як В.Кличко, О.Тягнибок або О.Ляшко можуть отримати місця в українському парламенті; 

 

  • виникнення внутрішніх та зовнішніх проблем в Росії може послабити тиск Москви на Київ. У першу чергу, це стосується Митного та Євразійського Союзів. Саме в цьому контексті у Міністра закордонних справ України Костянтина Грищенка з’явиться невеликий часовий лаг, який може дозволити нарешті завершити технічні аспекти процесу укладення Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, яка включає у себе також положення про створення зони вільної торгівлі з ЄС.
ЦЕ МОЖЕ ВАС ЗАЦІКАВИТИ

Скасувати санкції США в обмін на скорочення ядерного арсеналу РФ - це віддати Україну

Ельмар Брок
Ельмар Брок
Голова комітету з закордонних справ Європарламенту

Скасувати санкції проти Росії, запроваджені США у зв'язку з анексією Криму та агресією проти України, в обмін на скорочення Москвою її ядерного арсеналу означало б "угоду про продаж свободи іншої країни", вважає чинний голова комітету Європарламенту з закордонних справ, представник німецького Хри

Путін забезпечив виживання режиму Асада

Джон Маккейн
Голова комітету Сенату США з питань збройних сил сенатор Джон Маккейн

Заява, що Росія почне виведення деяких збройних сил з Сирії сигналізує проте що Володимир Путін переконаний, що він розбомбив та знищив достатньо супротивників кривавого режиму Асада, щоб забезпечити його виживання.

Про підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС

Йоханнес Корнеліс ван Баален
Йоханнес Корнеліс ван Баален, депутат Європарламенту від Нідерландів, політична група «Альянс лібералів та демократів за Європу»

Ми вважаємо, що для України життєво необхідно мати демократичне виборче право, оскільки Угода про асоціацію – це більше, ніж просто вільна торгівля. Вона закладає наші структурні відносини, тому виборче право, яке відповідає європейським стандартам, – життєво важливе.