У Комітеті міністрів господарюватиме Лондон

08 Nov, 2011
Урядовий курєр

Учора у Страсбурзі відбулась церемонія символічної передачі головування у  КМ Ради Європи від України до Великобританії

Протягом останнього місяця було цікаво спостерігати за зміною у ставленні чиновників з Ради Європи до представників офіційного Києва. Чим ближчим було завершення нашого головування у Комітеті міністрів, тим слабшали усмішки та рукостискання, з якими у Страсбурзі приймали високі делегації з України. 

Спільні пріоритети

Термін дії охоронної грамоти, якою протягом шести місяців було для нас головування у КМ, добіг свого кінця, і Страсбургу вже не треба  дипломатично маскувати свою позицію щодо справи Юлії Тимошенко. А вся увага, якою традиційно секретаріат генсека РЄ оточує країну-голову Комітету міністрів, відтепер належатиме Великобританії.

Як повідомила під час прес-конференції у Страсбурзі посол Великобританії при Раді Європи Елеонор  Фюллер, серед головних пріоритетів головування Лондона у КМ стане реформування Європейського суду з прав людини, підтримка ініціатив щодо реформування самої РЄ, розвиток Інтернет-урядування, боротьба з дискримінацією людей нетрадиційної сексуальної орієнтації та підтримка місцевої і регіональної демократії.

До речі, реформування Європейського суду з прав людини свого часу було схвалено як спільний пріоритет на час головування у КМ трьох країн — України, Великобританії та Албанії (яка виконуватиме функції голови з травня наступного року).  За словами Елеонор Фюллер, Європейський суд, який є центром захисту прав людини у регіоні, не працює так, як йому належить. «Нині понад 150 тисяч справ перебуває на розгляді суду, — повідомила вона. — А це величезна кількість». Тож реформа, яку запропонує Лондон, має зробити  Європейський суд оперативнішим, підсилить застосування Європейської конвенції з прав людини на національних рівнях, забезпечить, аби до складу суду потрапляли справді висококваліфіковані судді з країн-членів РЄ. Крім того, як сказала посол, реформування зачепить і систему виконання вироків Європейського суду, зокрема допоможе державам віднайти для цього необхідні інструменти.

Роботою Євросуду у Стасбурзі не задоволена не лише Україна. Фото з сайту flickr.com

Реформування чи руйнування?

Проте деякі фахівці вбачають у спробах радикально реформувати Європейський суд з прав людини приховану загрозу. Зокрема  українська аналітична група  «Geostrategy» у коментарі «УК», загалом позитивно оцінивши результати українського головування у КС,  наголосила, що воно припало на нелегкий період масштабного реформування цієї організації. Група також зауважує, що спільний пріоритет з реформування Європейського суду з прав людини Україні та Албанії був свого часу запропонований саме Великобританією, яка відома своїм скептичним ставленням до функціональної корисності цього органу. «Існує висока ймовірність того, що під час головування Великобританії у КМ будуть запропоновані радикальні кроки, суть яких — зробити рішення суду рекомендаційними, а не обов’язковими для виконання державами-членами, — вважає група «Geostrategy». — Такі кроки Великобританії можуть свідчити фактично про те, що Євросоюз намагається підім’яти під себе структури та механізми РЄ для поширення географічних меж свого глобального впливу».

Доктор міжнародного права Роберто Рівелло  у коментарі «УК» висловив думку, що реформування Європейському суду з прав людини — річ необхідна. «Наприклад, якщо національний суд розглядає позов понад три роки, то це  кваліфікується як порушення прав людини і є підставою для звернення до Європейського суду з прав людини, — сказав він. — Але парадокс полягає в тому, що у Страсбурзі цей позов можуть розглядати ще довше».  Крім того, на його думку, потреба у реформі суду стала очевидною після приєднання до РЄ нових країн-членів. «Надто різні ці країни», — пояснив він. Роберто Рівелло також вважає, що однією з головних проблем суду є і рівень компетентності та досвідченості суддів, яких направляють до Страсбурга країни-члени РЄ. «Середній вік суддів із держав, котрі порівняно недавно приєдналися до Ради Європи, — 40 років, а з країн так званої Старої Європи — 60», — сказав експерт.  На його думку, це відбувається тому, що рівень конкуренції під час вибору суддів до Європейського суду з прав людини у деяких країнах вельми низький.

ЦЕ МОЖЕ ВАС ЗАЦІКАВИТИ

Геополітичні аспекти Угоди про асоціацію між Україною та ЄС

Єжи БУЗЕК (Jerzy Karol Buzek)
Єжи БУЗЕК (Jerzy Karol Buzek), депутат Європарламенту від Польщі, політична група «Європейська народна партія»

Ми добре розуміємо і усвідомлюємо всі геополітичні моменти, які беруть свій початок у минулому, в нашій історії. І ми повністю готові тісно співпрацювати з Україною на основі Угоди про асоціацію, включно із угодою про створення зони вільної торгівлі.

Газпром вважає сланцевий газ фантомом

Лена Коларска-Бобінська
Лена Коларска-Бобінська, депутат Європарламенту, член групи від Європейської народної партії

Лена Коларска-Бобінська, євродепутат, член групи від Європейської народної партії, про причетність «Газпрому» до антисланцевої кампанії в Європі:

США потребують більш активної участі в подіях в Україні

Річард ХААС (Richard Haass)
Річард ХААС (Richard Haass), президент Ради зовнішніх зносин, США (Council on Foreign Relations)

Сполучені Штати з моменту виникнення напруги у Східних регіонах України системно працюють над тим, щоб запровадити проти Росія санкції, оскільки вона відіграє ключову роль у дестабілізації ситуації в регіоні. Поки що важко передбачити, чим може закінчитися конфлікт на Сході України.