Росія – США: для України поки все без змін

21 Apr, 2017 | Іван Кошик, старший аналітик групи Geostrategy | analytics@geostrategy.ua
Трамп Путін

Візит Державного секретаря США Рекса Тіллерсон до Москви був довгоочікуваним як в самих Сполучених Штатах, так в Росії. Драматичний розвиток відносин між двома країнами, який спостерігався з початку Росією військової агресії проти України, міг бути змінений після перемоги на президентських виборах в 2017 році республіканця Дональда Трампа. Цей американський політик під час передвиборчої кампанії робив заяви про необхідність виведення російсько-американської співпраці на новий рівень. Однак перші місці перебування Трампа при владі вказують, на думку аналітиків Geostrategy на неможливість Москви і Вашингтона відновити довіру.   

Держсекретар США Рекс Тіллерсон у вступному слові під час зустрічі з главою МЗС Росії Сергієм Лавровим у Москві  12 квітня 2017 року заявив про важливість моменту для проведення цього візиту з огляду на необхідність обговорення тих сфер, де США і Росія мають спільні цілі та завдання, а також інтереси, що співпадають, попри різницю у тактичних підходах двох сторін. За словами Держсекретаря, важливо визначити сфери, у яких існують гострі протиріччя, зрозуміти, яким чином вони виникли і як у перспективі ці протиріччя можна зменшити. Тіллерсон також наголосив на домовленості з главою МЗС Росії «завжди зберігати відкритими» існуючі канали комунікації між очільниками зовнішньополітичних відомств США і Росії.

У свою чергу, глава МЗС Росії Лавров заявив у вступному слові, що візит Держсекретаря США дає нагоду «відверто та чесно» прояснити перспективи взаємодії, насамперед з питання створення «широкого антитерористичного фронту». Він також зауважив, що Росія завжди підтримувала колективні дії і не вважає продуктивним замикатися в рамках «закритих альянсів та мезальянсів». Для російської сторони вкрай важливо зрозуміти реальні наміри Адміністрації США.

Цікавою є оцінка головних політичних месаджів, які прозвучали з вуст головних дипломатів Росії та США, зокрема, після проведення зустрічі Тіллерсона з президентом Росії Володимиром Путіним. Такий інтерес пов'язаний, перш за все, з тим, що від характеру розвитку діалогу по лінії Вашингтон – Москва великою мірою залежить те, яким чином вестиме себе Росія на Донбасі та в тимчасово окупованому Криму, а також яку тактику обере російська сторона в рамках Мінського процесу.

Про що говорив Держсекретар Р.Тіллерсон:

  • двогодинна зустріч з президентом Росії Путіним була продуктивною;
  • сучасний стан американсько-російських відносин є дуже низьким, так само як і рівень довіри між двома державами;
  • дві світові ядерні держави не повинні мати такі відносини;
  • сторони погодилися, що Сирія має бути єдиною та стабільною і не повинна стати укриттям для терористів, які загрожують обом країнам;
  • сторони дійшли згоди щодо питання ядерного роззброєння КНДР, а також необхідності інтенсифікації дипломатичних та військових контактів високого рівня;
  • було досягнуто домовленості про створення спільної робочої групи, яка через вирішення проблем меншого значення сприятиме стабілізації відносин;
  • Росія може здійснити прогрес у імплементації Мінських домовленостей через де-ескалацію насильства, здійснення кроків щодо відведення сепаратистських збройних сил і важких озброєнь з тим, щоб дозволити спостерігачам ОБСЄ виконувати свою роль;
  • поки Мінські домовленості не будуть виконані, ситуація в Україні залишатиметься перешкодою для покращення відносин між США та Росії;
  • санкції, запроваджені проти Росії через її дії в Україні, залишаться без змін;
  • факт втручання Росії у вибори є чітко встановленим і розглядається американською стороною, зокрема Конгресом, як дуже серйозне питання, «серйозне настільки, щоб запровадити додаткові санкції»;
  • Адміністрація США керується надійною інформацією щодо планування та здійснення останньої хімічної атаки в Сирії збройними силами режиму Асада;
  • згідно американського бачення правління режиму Асаду добігає кінця і Росія, як найближчий союзник Асада, має найкращі можливості допомогти президенту Б.Асаду визнати цю реальність;
  • важливо, щоб відхід Асада з влади відбувся в організований спосіб.

 

Глава МЗС Росії Лавров, який приймав на своїй території американського колегу і тому був у більш комфортному становищі, не сказав нічого нового:

  • президент Росії підтвердив лінію російської сторони на подолання бар’єрів у американсько-російських відносинах, за умови зустрічного руху з боку американських колег;
  • РФ та США мають єдину позицію, що Мінські домовленості повинні виконуватися;
  • російська сторона відчула зацікавленість нинішньої Адміністрації США продовжити двосторонні контакти з метою сприяння пошуку практичних шляхів реалізації Мінських домовленостей. У цьому ключі було відзначено досвід двосторонньої взаємодії з попередньою Адміністрацією, яка доповнювала зусилля «Нормандської четвірки»; російська сторона готова до продовження таких зусиль;
  • Держсекретар США не погрожував в ході переговорів санкціями;
  • президент Росії підтвердив готовність повернутися до дії двостороннього меморандуму щодо запобігання конфліктам в Сирії та забезпечення безпеки польотів авіації в САР, в разі чіткого підтвердження націленості дій американських сил проти ІДІЛ, Джабхат ан-Нусри та інших терористичних організацій;
  • Росія наполягає на проведенні «об’єктивного розслідування» за допомогою механізмів ООН та ОЗХЗ останніх хімічних атак в Сирії, з огляду на те, що низка місць, де розміщувалася хімічна зброя перебуває під контролем «екстремістів»;
  • російська сторона не робить ставку на Асада і наполягає на організації міжсирійського діалогу з метою домовитись про майбутнє облаштування світської, демократичної держави в Сирії, в якій усі етнічні та конфесійні групи будуть справедливо представлені в органах влади; за цих умов питання долі окремих осіб буде вирішуватися без трагічних наслідків для держави;
  • жодних доказів факту втручання Росії у американські вибори російській стороні не було представлено.

Іван Кошик, старший аналітик групи Geostrategy 

ЦЕ МОЖЕ ВАС ЗАЦІКАВИТИ

США з імпортера стали експортером газу

Френк Веррастро
Френк Веррастро, Центр стратегічних та міжнародних досліджень, Вашингтон

Френк Веррастро, Центр стратегічних та міжнародних досліджень, Вашингтон

США та Німеччина: триває важкий пошук позиції по Україні

Уільям Дроздяк (William Drozdiak)
Уільям Дроздяк (William Drozdiak), голова Американської Німецької Ради

Уільям Дроздяк (William Drozdiak), голова Американської Німецької Ради

Газпром не проводить в Європі антисланцеві кампанії

Карл ШЛІТЕР
Карл ШЛІТЕР, депутат Європейського парламенту від Швеції

Карл ШЛІТЕР (Carl Schlyter), депутат Європейського Парламенту від Швеції, Група «Зелені» \ Європейський вільний альянс», автор Резолюції Європейського Парламенту щодо екологічних наслідків видобутку сланцевого газу.