Росія – США: для України поки все без змін

21 Apr, 2017 | Іван Кошик, старший аналітик групи Geostrategy | analytics@geostrategy.ua
Трамп Путін

Візит Державного секретаря США Рекса Тіллерсон до Москви був довгоочікуваним як в самих Сполучених Штатах, так в Росії. Драматичний розвиток відносин між двома країнами, який спостерігався з початку Росією військової агресії проти України, міг бути змінений після перемоги на президентських виборах в 2017 році республіканця Дональда Трампа. Цей американський політик під час передвиборчої кампанії робив заяви про необхідність виведення російсько-американської співпраці на новий рівень. Однак перші місці перебування Трампа при владі вказують, на думку аналітиків Geostrategy на неможливість Москви і Вашингтона відновити довіру.   

Держсекретар США Рекс Тіллерсон у вступному слові під час зустрічі з главою МЗС Росії Сергієм Лавровим у Москві  12 квітня 2017 року заявив про важливість моменту для проведення цього візиту з огляду на необхідність обговорення тих сфер, де США і Росія мають спільні цілі та завдання, а також інтереси, що співпадають, попри різницю у тактичних підходах двох сторін. За словами Держсекретаря, важливо визначити сфери, у яких існують гострі протиріччя, зрозуміти, яким чином вони виникли і як у перспективі ці протиріччя можна зменшити. Тіллерсон також наголосив на домовленості з главою МЗС Росії «завжди зберігати відкритими» існуючі канали комунікації між очільниками зовнішньополітичних відомств США і Росії.

У свою чергу, глава МЗС Росії Лавров заявив у вступному слові, що візит Держсекретаря США дає нагоду «відверто та чесно» прояснити перспективи взаємодії, насамперед з питання створення «широкого антитерористичного фронту». Він також зауважив, що Росія завжди підтримувала колективні дії і не вважає продуктивним замикатися в рамках «закритих альянсів та мезальянсів». Для російської сторони вкрай важливо зрозуміти реальні наміри Адміністрації США.

Цікавою є оцінка головних політичних месаджів, які прозвучали з вуст головних дипломатів Росії та США, зокрема, після проведення зустрічі Тіллерсона з президентом Росії Володимиром Путіним. Такий інтерес пов'язаний, перш за все, з тим, що від характеру розвитку діалогу по лінії Вашингтон – Москва великою мірою залежить те, яким чином вестиме себе Росія на Донбасі та в тимчасово окупованому Криму, а також яку тактику обере російська сторона в рамках Мінського процесу.

Про що говорив Держсекретар Р.Тіллерсон:

  • двогодинна зустріч з президентом Росії Путіним була продуктивною;
  • сучасний стан американсько-російських відносин є дуже низьким, так само як і рівень довіри між двома державами;
  • дві світові ядерні держави не повинні мати такі відносини;
  • сторони погодилися, що Сирія має бути єдиною та стабільною і не повинна стати укриттям для терористів, які загрожують обом країнам;
  • сторони дійшли згоди щодо питання ядерного роззброєння КНДР, а також необхідності інтенсифікації дипломатичних та військових контактів високого рівня;
  • було досягнуто домовленості про створення спільної робочої групи, яка через вирішення проблем меншого значення сприятиме стабілізації відносин;
  • Росія може здійснити прогрес у імплементації Мінських домовленостей через де-ескалацію насильства, здійснення кроків щодо відведення сепаратистських збройних сил і важких озброєнь з тим, щоб дозволити спостерігачам ОБСЄ виконувати свою роль;
  • поки Мінські домовленості не будуть виконані, ситуація в Україні залишатиметься перешкодою для покращення відносин між США та Росії;
  • санкції, запроваджені проти Росії через її дії в Україні, залишаться без змін;
  • факт втручання Росії у вибори є чітко встановленим і розглядається американською стороною, зокрема Конгресом, як дуже серйозне питання, «серйозне настільки, щоб запровадити додаткові санкції»;
  • Адміністрація США керується надійною інформацією щодо планування та здійснення останньої хімічної атаки в Сирії збройними силами режиму Асада;
  • згідно американського бачення правління режиму Асаду добігає кінця і Росія, як найближчий союзник Асада, має найкращі можливості допомогти президенту Б.Асаду визнати цю реальність;
  • важливо, щоб відхід Асада з влади відбувся в організований спосіб.

 

Глава МЗС Росії Лавров, який приймав на своїй території американського колегу і тому був у більш комфортному становищі, не сказав нічого нового:

  • президент Росії підтвердив лінію російської сторони на подолання бар’єрів у американсько-російських відносинах, за умови зустрічного руху з боку американських колег;
  • РФ та США мають єдину позицію, що Мінські домовленості повинні виконуватися;
  • російська сторона відчула зацікавленість нинішньої Адміністрації США продовжити двосторонні контакти з метою сприяння пошуку практичних шляхів реалізації Мінських домовленостей. У цьому ключі було відзначено досвід двосторонньої взаємодії з попередньою Адміністрацією, яка доповнювала зусилля «Нормандської четвірки»; російська сторона готова до продовження таких зусиль;
  • Держсекретар США не погрожував в ході переговорів санкціями;
  • президент Росії підтвердив готовність повернутися до дії двостороннього меморандуму щодо запобігання конфліктам в Сирії та забезпечення безпеки польотів авіації в САР, в разі чіткого підтвердження націленості дій американських сил проти ІДІЛ, Джабхат ан-Нусри та інших терористичних організацій;
  • Росія наполягає на проведенні «об’єктивного розслідування» за допомогою механізмів ООН та ОЗХЗ останніх хімічних атак в Сирії, з огляду на те, що низка місць, де розміщувалася хімічна зброя перебуває під контролем «екстремістів»;
  • російська сторона не робить ставку на Асада і наполягає на організації міжсирійського діалогу з метою домовитись про майбутнє облаштування світської, демократичної держави в Сирії, в якій усі етнічні та конфесійні групи будуть справедливо представлені в органах влади; за цих умов питання долі окремих осіб буде вирішуватися без трагічних наслідків для держави;
  • жодних доказів факту втручання Росії у американські вибори російській стороні не було представлено.

Іван Кошик, старший аналітик групи Geostrategy 

ЦЕ МОЖЕ ВАС ЗАЦІКАВИТИ

Розмови про надання Україні зброї не повинні припинятися

Стівен Сестанович (Stephen Sestanovich)
Стівен Сестанович (Stephen Sestanovich), старший аналітик Ради зовнішніх зносин, США

В якому б форматі не проводилися дебати про те, чи треба Сполученим Штатам Америки надавати летальну зброю Україні для зупинення російської військової агресії на Сході країни, сам факт таких розмов вже позитивно впливає на дипломатичні шляхи вирішення конфлікту.

Чи відходить Україна «на другий план»?

Джеймс Девіс
Джеймс Девіс Професор-міжнародник із Університету Санкт-Галлена

На нещодавній Мюнхенській конференції з безпеки "українське питання" опинилося в "другому ешелоні" проблем - головними темами все ж стали нова політика США за президента Трампа та міжнародний тероризм.

Франція готова до переговорів з Путіним

Жан-Марк Эро
Міністр закордонних справ Франції Жан-Марк Эро

Франція готова до переговорів з В.Путіним, однак жодного політичного рішення за участю Б.Асада не буде. Наразі необхідним є відновлення переговорів для забезпечення політичного переходу на основі резолюції 2254 Ради Безпеки ООН.